16 juli 2011

Turistdag i dag

Mer klattrande, hade man inga benmuskler innan denna resa sa har man det garanterat nu. Vi tog oss upp till Convento de Cristo, tempelriddarordens hogkvarter i Portugal. En enorm borg med fler olika kloster i plus en stor kyrka. Jag gick in i templet medan Hasse vantade utanfor med hundarna som inte fick komma in. Jag gick runt, runt, upp, ner och runt igen, fullkomligt vilse bland alla rum och gangar. Det ar enormt stort och valdigt valbehallet trots sin alder, det byggdes 1160. Utedelen kunde vi njuta av tillsammans.

Ingangen till templet

En av tradgardarna


En av alla miljoner innegardar


En innergard till med valbevarat kakel, otroligt att det finns kvar efter sa lang tid

Ett av alla bonerum

Helt otroliga stenarbeten

Ytrre ingangen till kyrkan som finns i klostret,  vi turister fick ga in fran insidan

Utsikt over Tomar fran den yttre borgen

Gang med 52 rum, for munkar och riddare kan man tro

Matsal

En av pelarna i sjalva kyrkdelen

Malningar i kyrkdelen

Kyrkdelen bestod av 6 enorma pelare i ett hogt torn, omojligt att fa med pa bild, haftigt var det att sta dar nere och titta upp pa detta enorma arbete

Koket. Inga microvagsugnar dar inte
Idag har vi varit trotta, framforallt jag. Sov lange, sov middag och tidigt tillbaka till hotellet for att sova mer. Det har varit tuffa veckor och nu tror jag luften gatt ur oss nar vi antligen funnit det vi ville.

Nu ska vi rigga projektorn sa Hasse kan fa se det jag sag i borgen.

Tips pa bra site om man ska ut och resa med hund och vill ha ett hundvanligt hotell  andra bara land och stad.

Fin buske i tempeltradgarden

1 kommentar:

  1. Grattis till huset! Va skoj!!! Fast viss har jag en liten tår i ögat.. Ååå vad vi kommer vara plåster på er hela året nu!!!! Saknar er jätte mycket!!! Nikki mår bättre, men är väldigt lessen!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, det är alltid roligt att få